LÅT INREDNINGEN TALA OM ÖPPENHET ÅT DIG
Vår utgångspunkt är att människor mår bättre och presterar bättre i miljöer där de känner sig accepterade och välkomnade, som de individer de är.
Företagskulturen, ledarskapet och de organisatoriska och psykosociala verktygen är avgörande för att skapa välmående mötes- och samarbetsplatser. Om möbler och inredning dessutom främjar gemenskap, glädje och återhämtning har ytterligare framgångsfaktorer kommit på plats.
Lumumma infodesign designar saker och möbler som på ett konkret och visuellt sätt bjuder in in till mångfald, glädje och jämställdhet i offentliga och gemensamma rum.
Vi hjälper dig att skapa ett inkluderande statement på kontoret, väntrummet, i skolan, på biblioteket eller i samlingslokalen vilket också stärker ditt varumärke som en icke-diskriminerande och inspirerande mötesplats.
Vi har möjlighet att specialanpassa produkterna efter din verksamhets grafiska profil.
På en öppen mötesplats gör man det bästa av människors förmågor och oförmågor. Man anpassar miljön och omständigheterna så att individen kan komma till sin rätt och må bra.
Tillsammans kan vi skapa en mötesplats som säger och visar att:
Glädje har ett värde
Värdet av glädje mäts sällan i pengar, trots att det finns givna kopplingar mellan glädje och resultat. Glädje ökar trygghet, kommunikation och kreativitet. Arbetsglädje ger friskare medarbetare som stannar längre.
Olikheter berikar
Olikheter finns vare sig vi vill kännas vid dom eller inte. En framgångsrik grupp förstår värdet av olika perspektiv. Genom att välkomna olikheterna som en del av helheten kan vi skapa starka grupper och berikande möten.
Paus är kraftfullt
De bästa idéerna kommer oftast inte när man är fokuserad utan släpper taget på väg till kaffemaskinen, i samtal med kollegor eller på en kort promenad i naturen. Paus ger återhämtning för hjärnans kognitiva förmågor och ökar välmåendet.
Gemenskap ger framgång
Det behövs ingen spåkula för att förutsäga gemenskapens positiva påverkan på en grupp. Gemenskap skapar en öppnare atmosfär vilket leder till framgångsrikare kommunikation, ökad kreativitet och resiliens i gruppen.
Så jobbar vi med de globala utmaningarna
Mål fem I Jämställdhet
I vår produktflora finns möbler och inredningsdetaljer som främjar mångfald och jämställdhet så att du kan på ett enkelt sätt upplysa, uppmuntra och xxx.
Mål 3 | Hälsa och välbefinnande
Psykiska ohälsan – uppmuntra autenticitet och låta människor vara individer i gruppen. Produkter som visar att olikheter och xxxx.
Mål 6 | Rent vatten och sanitet för alla
Vår tillverkare använder väldigt lite vatten i tillverkningsprocessen, och jobbar med vattenverket för att se till att vattnet hanteras korrekt så att det inte påverkar miljön.
Mål 8 | Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Arbetsmiljö och arbetsvillkor ligger oss varmt om hjärtat. Lika lön för likvärdigt arbete. Uppmuntran om paus och gemenskap. Anständiga arbetsvillkor handlar om mänsklig hållbarhet.
Mål 12 | Hållbar konsumtion och produktion
Våra produkter tillverkas för hand vid beställning. Det innebär mindre slöseri av resurser. Alla produkter tillverkas i samma fabrik vilket håller nere kolutsläpp och fraktkostnader. Eko-vänliga bläck. Cirkulär ekonomi – möjligheten att hyra våra produkter till mässor eller happenings finns.
FSC-certifierade material används och där det är möjligt använder vi resurser från Storbritannien och EU.
Mål 16 | Fredliga och inkluderande samhällen
Våra produkter vill främja inkludering, öppenhet och respekt inför olikheter. Gemenskap och trygghet.
OM LUMUMMA INFODESIGN
Vad betyder Lumumma?
Lumumma betyder ungefär inbjudande, varm, mänsklig, rund och mjuk. Motsatsordet är Takete som betyder spretig, agressiv och hård.
Den här världen är hård nog som den är. Det är nog mycket som skulle behöva lumummas till, eller lumummifieras.
Om företaget
Bakom företagsnamnet Lumumma infodesign finns multikreatören och informationsdesignern Anna Sköld. Lumuma infodesign startades 2007 och i hela 14 år har Lumumma bistått företag och myndigheter med en mångfald av grafiska tjänster inom marknadsföring och kommunikation. I slutet av 2021 öppnade Lumumma sin B2B webbshop och började sälja klockor istället för timmar och fysiska produkter istället för tjänster.
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Anna Sköld har personlig erfarenhet av stressproblematik och utmattningsdepression. På väg mot tillfrisknande lärde hon sig vad hennes hjärna och väsen behövde för att fungera optimalt, både kognitivt och kreativt. Anna brinner lite extra för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön och delar gärna med sig av goda exempel. Anna utbildar sig just nu till ambassadör för föreningen Hjärnkoll, som vill motverka diskriminering och stigman kring psykisk ohälsa. Vill du boka en föreläsning med Anna på ditt företag eller din organisation – kontakta Hjärnkoll.